Крикор Азарян на крилете на "Икар"

Крикор Азарян с наградата за режисура.    ©  БТА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Крикор Азарян пристигна на церемонията за връчването на годишните театралните награди на САБ (27 март, Международният ден на театъра) на крилете на своята "Чайка“. А си тръгна окрилен с две статуетки „Икар“ - за цялостен принос в развитието на българския театър и за режисура. Неговата „Чайка“ (театър „Българска армия“) стана спектакъл на 2008 г.

Наградите не са просто куртоазен жест към поредния юбиляр (догодина той става на 75). От миналия сезон Азарян работи с особена енергия и концентрация, приемайки огромни дози театър като панацея за своите телесни болки и раните в душата. Резултатът е диптихът по Чехов - „Чайка“ и „Три сестри“ (Младежкия театър), който, дай боже, предстои да се превърне в триптих с „Вишнева градина“.

От петте номинации за „Чайка“ още две се превърнаха в награда – за поддържаща роля на Мирослав Косев (неговият Сорин има заряда на най-силните му роли в ТБА) и за главна - на Бойка Велкова. Нейното изпълнение в ролята на Аркадина е пофесионално изрядно. Но все пак му липсва една малка крачка (по Нийл Армстронг), за да се превърне в голямата роля, каквато е Алис за Светлана Янчева в „Мъртвешки танц“ (номинирана в същата категория).

Спектакълът с най-много номинации - „Старицата от Калкута“ (6), остана само с една награда – за музика на Калин Николов. Но истинското й място всъщност е при Петя Диманова - заради паралелния свят от звуци и музика, създаден в спектакъла на Родопския театър „Макбет“. Нереализирани останаха номинациите на Явор Гърдев - за режисура, на Снежина Петрова - за главна роля (тя взе „Икар“ 2007), на Вяра Коларова - за поддържаща, на Захари Бахаров („Икар“ 2007) и Малин Кръстев („Икар“ 2006) – за главна роля.

Много по-категоричен беше успехът на младите в Младежкия – режисьорът Биляна Петрова (награда за дебют) и Ярослава Павлова (приз за поддържаща роля). Така „Заболяванена младостта“ реализира и двете си номинации – заслужено. Всъщност номинацията на Малин Кръстев щеше да е много по-логична за този спектакъл – като Фредер той е магнетично зловещ, съвременен Мефистофел.

Наградата за куклено изкуство превърна театър „Никой“ в някой на българската сцена. Причината – авторският спектакъл на Мила Коларова „Студено“.

Освен в категорията за музика, „Макбет“ неоснователно беше пренебрегнат и при присъждането на наградите за майсторско техническо осъществяване и сценография (Диана Добрева и Николина Богданова). И в двете категории спечели неговият единствен опонент - „Жюли, Жан и Кристин“ на Сфумато (Даниела Олег Ляхова с “Икар“ за сценография). Това обаче прилича по-скоро на компенсаторен жест към Театралната работилница. Преди два сезона нейните основатели, режисьорите Маргарита Младенова и Иван Добчев обявиха, че отказват да бъдат номинирани за „Икар“ и „Аскеер“, защото не приемат критериите, по които те се раздават. Единствено с този отказ може да се обясни отсъствието на Маргарита Младенова и нейният „Иванов“ (Народен театър) в списъка с номинираните. Трудът й все пак беше възнаграден, макар и косвено – чрез наградата на Владимир Пенев (ура!) за главна роля в „Мъртвешки танц“.

На журито на „Икар“ не достигнаха сетива да оцени и едно друго явление – „Малка пиеса за детска стая“ (Театър 199). В този спектакъл текстът (напълно заслужен „Икар“ за дебютната пиеса на Яна Борисова) е в неделимо цяло с режисурата на Галин Стоев, актьорското изпълнение на Радена Вълканова, Снежина Петорва, Стефан Вълдобрев, Вежен Велчовски и Стилиян Стоянов. Проблемът може би е, че няма подходяща категория, която да пасне на аурата на това представление.

Но ако присъждането на част от наградите поражда въпроси, то извън съмнение са интелигентността, вкусът и професионализма на церемонията (реж. Владимир Люцканов). В нея главно действащо лице беше музиката (Нов Симфоничен оркестър с диригент Румен Цонев) – предимно оперна, заради домакините от Националната опера и балет, и поднесена с добронамерена шега и доза самоирония от пеещите театрални актьори.

НОСИТЕЛИ НА "ИКАР" 2008

Специална награда "Икар"

- на актьорите Нина Димитрова и Васил Василев – Зуека за принос в популяризирането на българското театрално изкуство по света и във връзка с 15-годишнината от създаването на театър “КРЕДО”

- на режисьора Крикор Азарян за приноса му в развитието на българския театър

Спектакъл

“ЧАЙКА” от Антон Чехов, реж. Крикор Азарян, Театър “Българска армия”
“МАЛКА ПИЕСА ЗА ДЕТСКА СТАЯ” от Яна Борисова, реж. Галин Стоев, Театър “199 Валентин Стойчев”

“МАКБЕТ” от Уйлям Шекспи-р, реж. Диана Добрева, РДТ “Николай Хайтов” – Смолян

Режисура

КРИКОР АЗАРЯН за “ЧАЙКА” от Антон Чехов, Театър „Българска армия”ГАЛИН СТОЕВ за “МАЛКА ПИЕСА ЗА ДЕТСКА СТАЯ” от Яна Борисова, Театър “199 Валентин Стойчев”ЯВОР ГЪРДЕВ за “СТАРИЦАТА ОТ КАЛКУТА” от Ханох Левин, Театър “199 Валентин Стойчев”

Главна женска роля

БОЙКА ВЕЛКОВА за ролята на АРКАДИНА в “ЧАЙКА” от Чехов, реж. Крикор Азарян, Театър “Българска армия”
СНЕЖИНА ПЕТРОВА за ролите си в “СТАРИЦАТА ОТ КАЛКУТА” от Ханох Левин, реж. Явор Гърдев, Театър “199 Валентин Стойчев”

СВЕТЛАНА ЯНЧЕВА за ролята на АЛИС в “МЪРТВЕШКИ ТАНЦ” от Аугуст Стриндберг, реж. Маргарита Младенова, Театрална работилница “Сфумато”

Главна мъжка роля

ВЛАДИМИР ПЕНЕВ за ролята на ЕДГАР в “МЪРТВЕШКИ ТАНЦ” от Аугуст Стриндберг, реж. Маргарита Младенова, Театрална работилница “Сфумато” ЗАХАРИ БАХАРОВ за ролите си в “СТАРИЦАТА ОТ КАЛКУТА” от Ханох Левин, реж. Явор Гърдев, Театър “199 Валентин Стойчев”

МАЛИН КРЪСТЕВ за ролите си в “СТАРИЦАТА ОТ КАЛКУТА” от Ханох Левин, реж. Явор Гърдев, Театър “199 Валентин Стойчев”

Поддържаща женска роля

ЯРОСЛАВА ПАВЛОВА за ролята на ДЕЗИРЕ в “Заболяване на младостта” от Фердинанд Брукнер, реж. Биляна Петрова, Младежки театър “Николай Бинев” ВЯРА КОЛАРОВАза ролите си в “СТАРИЦАТА ОТ КАЛКУТА” от Ханох Левин, реж. Явор Гърдев, Театър “199 Валентин Стойчев”

ЛИЛИЯ МАРАВИЛЯ за ролята на ЛЕОНИ в “УЖАСНИТЕ РОДИТЕЛИ” от Жан Кокто, реж. Възкресия Вихърова, Театър “София”

Поддържаща мъжка роля

МИРОСЛАВ КОСЕВ за ролята на СОРИН в “ЧАЙКА” от Антон Чехов, реж. Крикор Азарян, Театър “Българска армия” СТЕФАН ПОПОВ за ролята на АСЛАКСЕН в “ОБЩЕСТВЕНЪ ВРАГЪ” по Хенрик Ибсен и Артър Милър, реж. Здравко Митков, Драматичен театър “Н. О. Масалитинов” – Пловдив ГЕОРГИ НОВАКОВ за ролята на ДОРН в “ЧАЙКА” от Антон Чехов, реж. Крикор Азарян, Театър “Българска армия”
Дебют БИЛЯНА ПЕТРОВА - режисьор на “ЗАБОЛЯВАНЕ НА МЛАДОСТТА” от Фердинанд Брукнер, Младежки театър “Николай Бинев” АТАНАС О’МАХОНИ - режисьор на “АРТ” от Ясмина Реза, Драматичен театър – Ловеч

АКТЬОРСКИЯ ЕКИП на спектакъла “ЖАЖДА”, реж. Велимир Велев, Виа Театър

Музика

КАЛИН НИКОЛОВ за “СТАРИЦАТА ОТ КАЛКУТА” от Ханох Левин, реж. Явор Гърдев, Театър “199 Валентин Стойчев” ПЕТЯ ДИМАНОВА за “МАКБЕТ” от Уйлям Шекспир, реж. Диана Добрева, Родопски драматичен театър “Николай Хайтов” – Смолян

ПЕТЪР ДУНДАКОВ за “УЖАСНИТЕ РОДИТЕЛИ” от Жан Кокто, реж. Възкресия Вихърова, Театър “София”

Куклено изкуство

“СТУДЕНО”, авторски спектакъл на Мила Коларова, реж. Ивелина Стоянова, Театър “НИКОИ”
“ЛАЗАРИЦА” от Йордан Радичков, реж. Яна Цанкова, Куклен театър – Видин

“ЯН БИБИЯН” по Елин Пелин, реж. Тодор Вълов, Куклен театър – Бургас

Сценография

ДАНИЕЛА ОЛЕГ ЛЯХОВА за “ЖЮЛИ, ЖАН и КРИСТИН” от Аугуст Стриндберг, реж. Маргарита Младенова, Театрална работилница “Сфумато” ДИАНА ДОБРЕВАи НИКОЛИНА БОГДАНОВА за “МАКБЕТ” от Уйлям Шекспир, реж. Диана Добрева, Родопски драматичен театър “Николай Хайтов” – Смолян

ВЯЧЕСЛАВ ПАРАПАНОВ за “С ЛЮБОВТА ШЕГА НЕ БИВА” от Алфред дьо Мюсе, реж. Съни Сънински, Драматичен театър “Стефан Киров” – Сливен

Майсторско техническо осъществяване

“ЖЮЛИ, ЖАН и КРИСТИН” от Аугуст Стриндберг, реж. Маргарита Младенова, Театрална работилница “Сфумато” “МАКБЕТ” от Уйлям Шекспир, реж. Диана Добрева, Родопски драматичен театър “Николай Хайтов” – Смолян
Драматургия ЯНА БОРИСОВА за пиесата „МАЛКА ПИЕСА ЗА ДЕТСКА СТАЯ” БОЯН ПАПАЗОВ за пиесата „РИЦАР НА СВЕТИЯ ДУХ”

АНДРЕЙ ФИЛИПОВ за пиесата „СКАПАНО ВРЕМЕ”

Критически текст

РУМЯНА НИКОЛОВА за книгата „АКТЬОРСКИЯТ ТРЕНИНГ ПРЕЗ ХХ ВЕК” КАМЕЛИЯ НИКОЛОВА за книгата „ТЕАТЪРЪТ НА ГРАНИЦАТА НА ХХ И ХХІ ВЕК”

ИМИТЪР ЧЕРНЕВ за книгата „КРИТИКЪТ И МОЯТА СЯНКА”

Вариететно изкуство

АНТРАНИК ШАВАРШ АРАБАДЖИЯН - АСТОР - за атрактивност и оригиналност на илюзионен номер „Али Баба”
АДРИЯНА МИТЕВА за атрактивност и оригиналност на вариететенномер - каучук Кирил Николов „ДАЙМЪНД” за течническа сложност, атрактивност и оригиналност на вариететенномер кристал – баланс и баланс със сабя „ЧЕДИ” - за атрактивност и оригиналност на комичен номер със синхронни кукли

ДУО „ЕЛЕМЕНС” за течническа сложност, атрактивност и оригиналност на танцов акробатичен номер, реж. Нина Козина

Цирково изкуство

БРАТЯ КОНДОВИ за изключително майсторство в областта на велофигуристиката, баланса на опъната тел и першове, и за цялостен принос в областта на цирковото изкуство.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Майната

    Коко... Който е роден в Пловдив не е сбъркал!

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    kika

    Koko obi4am te!4estito!

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Rossi

    "Иванов" на М.Младенова е изключително слаба постановка, гледах премиерата и останах много разочарована - твърде далеч от Чеховата драматургия....Така че журито е подходило съвсем правилно като е елиминирало тази позтановка!

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-@
    delyan

    хахаха
    "твърде далеч от чеховата драматургия"...
    даже не знам какво да кажа.
    може би - съсредоточи се повече върху правилата за правопис и тяхното усъвършенстване, отколкото върху чеховата драматургия и кое е близо или далеч от нея...

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    емил

    Далеч от чеховата драматургия е Крикор Азарян, защото предлага прочити от блиското ни соц. минало.
    Докато Младенова е предложила едно доста сериозно обновено изследване на опустошената човешка душа. Достатъчно модерно и актуално, но винаги в подкрепа на идеите на Чехов.

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    четящ

    Емиле, като те чета и си мисля, че е по-добре да гледаме неща по-блиЗко до соц миналото ни, но грамотни, знаещи и можещи, отколкото по-далече от него, но неграмотни и невежи.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал